Met dit stappenplan kies jij de beste boekhoudsoftware voor jouw bedrijf

Je wilt als onderneming online bijblijven of juist als organisatie voorop lopen. Je wilt jouw zaken gewoon goed regelen. Een goed boekhoudprogramma is daarvoor essentieel. Alleen in jouw zoektocht blijkt het aanbod zo overweldigend te zijn dat je het overzicht al snel kwijt raakt. En als je dan informatie probeert in te winnen welke software voor jou het beste is, krijg je ook nog te maken met de bekende verkooppraatjes.

Daar zat je nu dus juist niet op te wachten! Hoe maak je nu een weloverwogen keuze? Welke strategie kan je toepassen om voor jou en je bedrijf de beste software te kiezen? Doorloop daarom dit stappenplan. Ontdek waar je precies naar op zoek bent en vind jouw ultieme boekhoudpakket.

Stap 1. Breng jouw wensen in kaart

Software lijkt soms een heel abstract product. Het moet je organisatie vooral ondersteunen in de dagelijkse praktijk en je werkzaamheden makkelijker maken. Het is daarom belangrijk om te bepalen wat de software precies voor je moet doen en wat je ervan verwacht. Welk werk moet het uit handen nemen? Stel jezelf daarom de volgende vragen:

  • Welke functionaliteit moet het softwarepakket minimaal bevatten? Wat zijn ‘must-haves’ en wat zijn ‘nice-to-haves’?
  • Welke eisen stel ik aan de gebruikersvriendelijkheid van het pakket?
  • Wat mag de software kosten? Denk aan initiële aanschaf- en implementatiekosten en aan de kosten van onderhoud, support en training.
  • Wat is de schaalbaarheid, wil je het pakket in de toekomst uitbreiden? Is het pakket bijvoorbeeld flexibel als het gaat om het aantal gebruikers, de modules en aantal transacties.
  • Met welke database of andere applicatie(s) moet het nieuwe pakket worden gekoppeld?
  • Welke eisen stel ik aan de reputatie, geloofwaardigheid, kwaliteit en support van mijn leverancier?
  • Welke andere softwareprogramma’s worden in mijn branche gebruikt en wat is de klanttevredenheid hiervan?
  • Hoe moeilijk of gemakkelijk is het om over te stappen naar een ander pakket of leverancier?

Ontdek met onze online survey tool welke wensen jij hebt aan je nieuwe boekhoudpakket. Zo kan je veel gerichter zoeken naar de juiste software.

Bepaal voor jezelf in welke mate je de verschillende wensen doorslaggevend vindt in het maken van een keuze. Je kan hiervoor een weging aanbrengen op verschillende aspecten van software zoals bijvoorbeeld functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid en prijs.

Stap 2. Stel je shortlist samen

Na de inventarisatie is het tijd om een shortlist samen te stellen. Deze stap is onmisbaar om de juiste keuze te kunnen maken en de toegevoegde waarde te creëren die je zoekt. Echter, als je dit helemaal zelf doet, kan dit nogal een arbeidsintensief proces zijn. Dit komt omdat er zoveel verschillende softwareproducten en leveranciers zijn, dat het veel werk is om dit goed uit te zoeken. Een beetje hulp kan daarom geen kwaad.

Bij Origoo hebben wij al heel veel informatie beschikbaar over de beschikbare boekhoudpakketten en leveranciers. Neem daarom contact met ons op, zodat wij je geheel gratis kunnen helpen bij het samenstellen van een shortlist. Dat scheelt je een hoop tijd en moeite.

* Optioneel invullen

Zo stel je een shortlist op:

  • Onderzoek welke softwarepakketten en leveranciers er op de markt zijn;
  • Bepaal van de aanwezige softwareprogramma’s in welke mate deze wel of niet aan je gestelde eisen en wensen voldoen;
  • Idealiter blijven er zo’n 3-5 pakketten over die je sorteert naar ‘beste match’. Gebruik hiervoor de weging die je eerder al hebt bepaald.

Na deze stap heb je al een behoorlijk goed beeld welke pakketten voor jou het beste zijn en die jou verder gaan helpen.

Stap 3. Onderzoek jouw favorieten

Om een gedegen keuze te maken, moet je de softwarepakketten op je shortlist uitproberen. Het is eigenlijk net of je een testrit maakt in een nieuwe auto die je op het oog hebt om te kopen. Denk hierbij ook aan een gratis proefperiode die de meeste leveranciers aanbieden én een referentiecheck bij gebruikers uit jouw branche. Zo kan je testen of de beloofde functionaliteit of gebruiksvriendelijkheid ook daadwerkelijk een match is voor jouw bedrijf. Daarnaast zijn een gesprek met de leverancier en een demo erg nuttig. Zo kom je uiteindelijk tot jouw favoriete softwarepakket.

Machiel van Ginderen
oprichter van Origoo
Bio

Hallo. Al bijna 20 jaar help ik ondernemers en bedrijven bij het bedenken en doorvoeren van verbeteringen. Kijk vooral ook even op mijn persoonlijke Linkedin pagina om te zien voor welke organisaties ik zoal heb gewerkt en wat ik heb bijgedragen. Wat ik het liefste doe is ondernemers en bedrijven helpen met als doel resultaten te boeken. Daarom deel ik op dit platform mijn kennis en ervaring met jou. Ik wil op deze manier zoveel mogelijk mensen bereiken, waardoor nog meer verbeteringen gerealiseerd worden en meer succes wordt bereikt. Want daar word ik gelukkig van!!

Weten wanneer er weer een nieuw blog online staat? Laat je email achter en we mailen je direct.