Hulp nodig kiezen boekhoudpakket?

Hulp nodig?

  • Gratis advies
  • Binnen 1 werkdag
  • Kost je 5 min.
Start adviestool

Wat is Digipoort?

Digipoort helpt om gegevens uit te wisselen tussen de overheid en ondernemingen. Er zijn op de markt al heel wat tools en applicaties die het bijhouden van de administratie en uitwisselen van gegevens verder automatiseren. Toch zijn er voor ondernemers en zzp’ers nog flink wat verbeteringen mogelijk als het gaat om samenwerken en uitwisselen van gegevens. Hoe draagt Digipoort hier dan aan bij?

Digipoort is een soort van grote ICT-centrale waarin de overheid en ondernemingen elkaar terugvinden en met elkaar op een veilige manier kunnen communiceren. Je zou dit systeem als een soort van elektronisch overheidspostkantoor kunnen zien, wat bedrijven en ondernemers een extra steuntje in de rug geeft.

De voordelen van Digipoort

Besparing van geld en tijd

Digipoort heeft zowel voor de overheid als voor ondernemingen heel wat voordelen. Het grootste voordeel voor ondernemingen is waarschijnlijk het feit dat dit “elektronisch overheidspostkantoor” voor heel wat automatisering zorgt. Zo heeft Digipoort ervoor gezorgd dat heel wat stappen in de verwerking van onder meer aangiftes, rapporten en meldingen zijn geautomatiseerd. Voor ondernemingen levert dit een enorme besparing van geld en tijd op.

Op maat gemaakt

Wat bedrijven trouwens nog meer interessant vinden, is het feit dat Digipoort op maat gemaakt kan worden voor je onderneming. Dit kan je zelf doen of laten uitvoeren door tal van dienstverlenende bedrijven. Op deze manier is het mogelijk om Digipoort door enkele aanpassingen perfect op je interne processtructuur af te stemmen.

Veilig en betrouwbaarheid

Naast een besparing in tijd en geld zijn er ook nog de aspecten veiligheid en betrouwbaarheid. De beveiliging van gegevens is gewaarborgd doordat de berichten over Digipoort versleuteld zijn. Autorisatieprocessen op hun beurt zorgen ervoor dat enkel geautoriseerde gebruikers van het systeem gebruik kunnen maken en toegang hebben tot de gegevens.

Tot slot is er nog de betrouwbaarheid van de verwerking van gegevens. Door de grote automatisering worden alle stappen in bijvoorbeeld het aangifteproces automatisch doorlopen. Zo kan je er bijvoorbeeld zeker van zijn dat alles zonder fouten is ingevuld en doorgestuurd.

Voorbeelden van Digipoort

Om je een idee te geven van de mogelijkheden vind je hieronder enkele praktijkvoorbeelden van belangrijke berichten, aangiftes en rapportages die over Digipoort lopen:

  • E-factureren voor zowel leveranciers als overheden
  • Digi-Inkoop voor zowel leveranciers als de Rijksdienst
  • De btw- en ICP-aangifte naar de Belastingdienst
  • Verschillende invoer- en uitvoerdocumenten die via de Douane lopen
  • Het deponeren van de jaarrekening bij de Kamer van Koophandel

Dit zijn nog maar enkele voorbeelden van berichtenverkeer met overheidsinstellingen dat over Digipoort loopt. Kijk daarom ook eens op deze link voor een totaaloverzicht van de mogelijkheden.

SBR Digipoort

Om gegevens en berichten via Digipoort te versturen, bestaat een vaste standaard. Standard Business Reporting (ook wel SBR genoemd) is het formaat of de methode waarin financiële gegevens op een standaard wijze vastgelegd worden. Zo kunnen de standaard vastgelegde gegevens via Digipoort verzonden worden aan de verschillende overheidsinstellingen.

Digipoort en boekhoudprogramma’s

Om je boekhouding gemakkelijker en betrouwbaarder te maken, biedt Digipoort voor elke ondernemer verschillende mogelijkheden. Zo maken verschillende boekhoudprogramma’s bij het standaardiseren van rapportages en het verzenden van de aangiften aan de Belastingdienst gebruik van SBR Digipoort.

Referentie Grootboekschema (RGS)

Het Referentie Grootboekschema (RGS) is een standaard grootboekrekeningschema voor de vastlegging van de financiële gegevens zoals boekingen en journaalposten. RGS is zo opgezet dat het grootboekrekeningschema direct naar SBR wordt vertaald. Op die manier sturen ondernemers automatisch de financiële SBR-rapportages via het boekhoudpakket aan bijvoorbeeld de Belastingdienst, de Kamer van Koophandel en de banken.

Btw- en ICP-aangifte via Digipoort

Elke ondernemer doet vaak meerdere keren per jaar de btw-aangifte. Sommige bedrijven doen daarnaast ook een ICP-aangifte. Verschillende boekhoudpakketten hebben daarom Digipoort in hun software gebruikt om automatisch de verzending van de btw- en ICP-aangifte aan de Belastingdienst te verzorgen. Zo hoef je dus niet apart meer in te loggen in de portal van de Belastingdienst. Dit bespaart tijd en voorkomt fouten.

De meeste boekhoudpakketten helpen je wel om een btw-en ICP-aangifte voor te bereiden. Echter, er zijn maar een beperkt aantal pakketten die de automatische verzending aan de Belastingdienst ondersteunen. Let hierbij dus op als je een nieuw boekhoudpakket kiest.

Om je boekhoudhouding te doen is het belangrijk dat je een goed pakket kiest. De verschillen tussen boekhoudprogramma’s zijn groot en later overstappen is lastig.

Hulp nodig bij de keuze van een goed boekhoudprogramma?

  • Origoo geeft je gratis advies
  • Het kost je 5 minuten van je tijd
  • En binnen 1 werkdag krijg je een onafhankelijk advies met het beste pakket

Start advies


Weten wanneer er weer een nieuw blog online staat? Laat je email achter en we mailen je direct.