Hulp nodig kiezen boekhoudpakket?

Hulp nodig?

    Start adviestool

    Wat is een crediteur?

    Een crediteur is de persoon of organisatie waaraan je geld betaalt. In de meeste gevallen betreft een crediteur de leverancier van producten of diensten, waarvoor je een inkoopfactuur ontvangt. Echter, in sommige gevallen kunnen crediteuren ook andere partijen zijn. Denk bijvoorbeeld aan de Belastingdienst waaraan je de omzet- of vennootschapsbelasting periodiek moet betalen.

    Aan een crediteur moet je geld betalen, van een debiteur ontvang je geld.

    Crediteuren balans

    Een crediteur is onderdeel van de passiva op de balans. Crediteuren boekingen plaats je aan de rechterzijde op de balans onder het kopje kortlopende schulden. De crediteuren balans bestaat uit het geld wat je nog moet betalen aan je leveranciers.

    Stel je koopt een product in voor 1000 EUR exclusief btw. Dit product leg je vervolgens op voorraad. De journaalpost ziet er dan als volgt uit:

    Voorraad 1000 (Debet)
    Te vorderen omzetbelasting hoog  210 (Debet)

    @ Crediteuren   1210 (Credit)

    Als je de leverancier betaalt, verdwijnt het bedrag van de crediteuren balans. De boeking is dan als volgt:

    Crediteuren   1210 (Debet)

    @ Bank   1210 (Credit)

    Crediteuren administratie

    De crediteuren worden geadministreerd in een aparte sub-administratie binnen de boekhouding, de crediteurenadministratie. Binnen deze sub-administratie worden per crediteurenboeking extra gegevens meegegeven. Dit is nodig om alle mutaties per crediteur inzichtelijk te maken. Zo kan je altijd per crediteur bekijken welke bedragen bijvoorbeeld nog betaald moeten worden en wat het openstaande crediteurensaldo is.

    De grootboekrekening “crediteuren” op de balans bevat alleen de boekingen van financiële mutaties veroorzaakt door de inkoopfacturen. Een verdere uitsplitsing en inzicht per crediteur is hier dan niet meer mogelijk. Hiervoor moet je dan in de sub-administratie kijken.

    Crediteurenbeheer in je boekhoudprogramma

    In alle boekhoudprogramma’s kan je je inkoopfacturen inboeken en heb je de mogelijkheid om leveranciers aan te maken. Zover wij weten, hebben alle boekhoudprogramma’s ook een aparte sub-administratie voor crediteuren. Per boekhoudpakket zijn er echter belangrijke verschillen rondom crediteurenbeheer in je administratie.

    • Zo kan het handig zijn om relaties van je organisatie zowel debiteur (= klant) als ook crediteur (= leverancier) te laten zijn.
    • Ook zijn er belangrijke verschillen per pakket voor inzicht in de hoogte van openstaande betalingen aan crediteuren en de termijn waarmee betalingen zijn overschreden.
    • Of kan je in sommige pakketten bepaalde afspraken rondom betalingen aan crediteuren wel vastleggen en andere pakketten weer niet.

    Om je boekhoudhouding te doen is het belangrijk dat je een goed pakket kiest. De verschillen tussen boekhoudprogramma’s zijn groot en later overstappen is lastig.

    Hulp nodig bij de keuze van een goed boekhoudprogramma?

    • Origoo geeft je gratis advies
    • Het kost je 5 minuten van je tijd
    • En binnen 1 werkdag krijg je een onafhankelijk advies met het beste pakket

    Start advies


    Weten wanneer er weer een nieuw blog online staat? Laat je email achter en we mailen je direct.