Hulp nodig kiezen boekhoudpakket?

Hulp nodig?

    Start adviestool

    Wat is een debiteur?

    Een debiteur is de persoon of organisatie waarvan je nog geld ontvangt. In de meeste gevallen betreft een debiteur de klant waaraan je producten of diensten hebt verkocht en waar je een verkoopfactuur aan hebt verstuurd. Echter, in sommige gevallen kunnen debiteuren ook andere partijen zijn. Denk bijvoorbeeld aan een schuldenaar waaraan je een bedrag hebt geleend en van wie je nog rente-inkomsten ontvangt.

    Van een debiteur ontvang je geld, aan een crediteur moet je geld betalen.

    Journaalpost debiteuren

    Een debiteur is onderdeel van de activa op de balans. Debiteurenboekingen plaats je aan de linkerzijde op de balans onder het kopje vlottende activa. De debiteuren balans bestaat uit het geld wat je nog moet ontvangen van je klanten.

    Stel je verkoopt een product voor 1000 EUR exclusief btw. Dit product komt uit je voorraad en lever je aan de klant. De journaalpost ziet er dan als volgt uit:

    Debiteuren   1210 (Debet)

    @ Voorraad 1000 (Credit)
    @ Te betalen omzetbelasting hoog  210 (Credit)

    Als de klant je betaalt, verdwijnt het bedrag van de debiteuren balans. De boeking is dan als volgt:

    Bank   1210 (Debet)

    @ Debiteuren   1210 (Credit)

    Debiteuren administratie

    De debiteuren worden geadministreerd in een aparte sub-administratie binnen de boekhouding, de debiteurenadministratie. Binnen deze sub-administratie worden per debiteurenboeking extra gegevens meegegeven. Dit is nodig om alle mutaties per debiteur inzichtelijk te maken. Zo kan je altijd per klant bekijken welke bedragen bijvoorbeeld nog betaald moeten worden en wat het openstaande debiteurensaldo is.

    De grootboekrekening “debiteuren” op de balans bevat alleen de boekingen van financiële mutaties veroorzaakt door de verkoopfacturen. Een verdere uitsplitsing en inzicht per klant is hier dan niet meer mogelijk. Hiervoor moet je dan in de sub-administratie kijken.

    Debiteurenbeheer in je boekhoudprogramma

    In alle boekhoudprogramma’s kan je je verkoopfacturen inboeken en heb je de mogelijkheid om klanten aan te maken. Zover wij weten, hebben alle boekhoudprogramma’s ook een aparte sub-administratie voor debiteuren. Per boekhoudpakket zijn er echter belangrijke verschillen rondom debiteurenbeheer in je administratie.

    • Zo kan het handig zijn om relaties van je organisatie zowel debiteur (= klant) als ook crediteur (= leverancier) te laten zijn.
    • Ook zijn er belangrijke verschillen per pakket voor inzicht in de hoogte van openstaande betalingen door klanten en de termijn waarmee betalingen zijn overschreden.
    • Of kan je in sommige pakketten bepaalde afspraken rondom betalingen aan debiteuren wel vastleggen en andere pakketten weer niet.

    Om je boekhoudhouding te doen is het belangrijk dat je een goed pakket kiest. De verschillen tussen boekhoudprogramma’s zijn groot en later overstappen is lastig.

    Hulp nodig bij de keuze van een goed boekhoudprogramma?

    • Origoo geeft je gratis advies
    • Het kost je 5 minuten van je tijd
    • En binnen 1 werkdag krijg je een onafhankelijk advies met het beste pakket

    Start advies


    Weten wanneer er weer een nieuw blog online staat? Laat je email achter en we mailen je direct.