Hulp nodig kiezen boekhoudpakket?

Hulp nodig?

  • Gratis advies
  • Binnen 1 werkdag
  • Kost je 5 min.
Start adviestool

Wat is een grootboek?

Het grootboek bestaat uit alle grootboekrekeningen waarop financiële transacties en mutaties in de boekhouding worden geboekt. De boekingen worden zowel in het dagboek als in het grootboek bijgehouden. Dit principe heet dubbel boekhouden.

Het verschil tussen beide boekingen is dat in het grootboek vaak meerdere opgetelde transacties uit het dagboek als één verdichte transactie worden geboekt. Hierdoor heb je in het grootboek een beter overzicht over het geheel van boekingen dan in de afzonderlijke dagboeken. Voor eventuele details kan je dan beter het dagboek raadplegen.

Opbouw grootboek

Het grootboek bestaat uit twee typen rekeningen: balansrekeningen en resultatenrekeningen.

  • Op de balansrekeningen worden de mutaties geboekt die betrekking hebben op je bezittingen (activa) en schulden (passiva).
  • Op de resultatenrekeningen worden de transacties bijgehouden voor je inkomsten en uitgaven.

Grootboekrubrieken

Binnen deze twee categorieën heb je verschillende rubrieken grootboekrekeningen. Elke rubriek heeft betrekking op rekeningen binnen de balans of de winst- en verliesrekening.

Rubrieken – Balansrekeningen

  • 0. Vaste activa, eigen vermogen, voorzieningen en langlopende schulden
  • 1. Financiële rekeningen: liquide middelen, kortlopende vorderingen en schulden, belastingen en premies
  • 2. Tussenrekeningen
  • 3. Rekeningen van voorraden grondstoffen

Rubrieken – Resultatenrekeningen

  • 4. Kostenrekeningen
  • 5. Rekeningen voor verdeling indirecte kosten
  • 6. Fabricagerekeningen
  • 7. Voorraadrekeningen: Inkoopwaarde van de omzet, inkopen, werk door derden
  • 8. Omzetrekeningen
  • 9. Rekeningen voor algemene resultaten (of overige resultaten)

Subrubrieken grootboek

Vaak wil je als onderneming binnen de verschillende rubrieken nog een verder onderscheidt maken in subrubrieken. Dit kan handig zijn om beter overzicht te houden over het grootboek. Een voorbeeld van een rubriek waarvoor vaak subrubrieken worden gebruikt zijn de kostenrekeningen.

Subrubrieken – Kostenrekeningen (4)

  • 40. Afschrijving
  • 41. Personeelskosten
  • 42. Huisvestingskosten
  • 43. Machine- en exploitatiekosten
  • 44. Autokosten
  • 45. Verkoopkosten
  • 46. Kantoorkosten
  • 47. Branchespecifieke kosten
  • 48. Algemene kosten
  • 49. Financierings- en rentelasten

Overigens zou je binnen de subrubrieken van deze kostenrekeningen best nog extra subrubrieken mogen toevoegen. Je bent hier immers vrij in om dit gewoon zelf te bepalen.

Grootboekrekeningen

Binnen de verschillende rubrieken heb je grootboekrekeningen waarop alle transacties en mutaties geboekt worden. Zo kan je bijvoorbeeld voor de subrubriek 44. Autokosten de volgende grootboekrekeningen hebben:

Grootboekrekeningen – Autokosten (44)

  • 4410. Brandstofkosten
  • 4420. Verzekeringen
  • 4430. Motorrijtuigenbelasting
  • 4440. Onderhoud en reparaties

Let op dat iedere grootboekrekening een uniek nummer krijgt waarvan de eerste cijfers gelijk zijn aan de cijfers van de hoofdrubriek waarbinnen ze vallen. Zo houdt je de verschillende soorten grootboekrekeningen gemakkelijk bij elkaar.

De verzameling en opbouw van de verschillende grootboekrekeningen heet een grootboekrekeningschema. Iedere onderneming mag zelf bepalen welke grootboekrekeningen worden gebruikt. Sommige bedrijven zullen slechts 10-20 grootboekrekeningen gebruiken, andere ondernemingen gebruiken er soms wel honderden.

Transacties

Uiteindelijk boek je de individuele transacties op de verschillende grootboekrekeningen. Als je bijvoorbeeld brandstofkosten wilt boeken doe je dat op grootboekrekening 4410.

Transacties – 4410. Brandstofkosten
€ 150
03-02-2019 BP
€ 55,41
07-02-2019 Shell
€ 71,53
14-02-2019 Tango
€ 62,73
20-02-2019 Esso
€ 50,12

Een grootboek inrichten in je boekhoudpakket

In elk boekhoudpakket heb je wel een grootboek beschikbaar. Anders kan je namelijk niet boekhouden. Er zitten alleen grote verschillen tussen boekhoudprogramma’s voor wat betreft de mogelijkheden rondom het inrichten van grootboeken.

Zo zijn er pakketten die standaard een uitgebreid grootboek hebben ingericht waardoor je zelf minder kwijt tijd bent om dit te doen. En kan je in het ene pakket je hele grootboek tot in detail zelf aanpassen en inrichten, terwijl je in het andere pakket daartoe nauwelijks mogelijkheden hebt.

Kortom, je moet van te voren wel goed weten welke eisen je stelt aan je grootboekindeling en zorgen dat je het juiste boekhoudpakket kiest dat hiermee overweg kan.

Om je boekhoudhouding te doen is het belangrijk dat je een goed pakket kiest. De verschillen tussen boekhoudprogramma’s zijn groot en later overstappen is lastig.

Hulp nodig bij de keuze van een goed boekhoudprogramma?

  • Origoo geeft je gratis advies
  • Het kost je 5 minuten van je tijd
  • En binnen 1 werkdag krijg je een onafhankelijk advies met het beste pakket

Start advies


Weten wanneer er weer een nieuw blog online staat? Laat je email achter en we mailen je direct.