Hulp nodig kiezen boekhoudpakket?

Hulp nodig?

  • Gratis advies
  • Binnen 1 werkdag
  • Kost je 5 min.
Start adviestool

Wat is een kostenplaats?

Als je een bedrijf hebt met meerdere verschillende afdelingen, dan wil je in je boekhouding waarschijnlijk ook meerdere kostenplaatsen opnemen. Op een kostenplaats worden dan alle kosten en opbrengsten geboekt in de administratie, die aan de betreffende kostenplaats toegewezen kunnen worden. Maar waarom zou je eigenlijk verschillende kostenplaatsen in je boekhouding willen? En welke verschillende kostenplaatsen bestaan er?

Kostenplaatsen worden gebruikt om inzicht te krijgen in de financiële prestatie van bijvoorbeeld verschillende afdelingen. Als een bedrijf meerdere producerende afdelingen heeft, dan wil je bijvoorbeeld weten waarom de ene afdeling meer winst maakt dan de andere?

Overigens hoeft een kostenplaats niet altijd een afdeling te zijn. In sommige gevallen is sprake van een divisie, of teams. Het komt er eigenlijk op neer, als een organisatie is verdeeld in verschillende eenheden, vaak sprake is van meerdere kostenplaatsen. Overigens, je bent zelf vrij om te kiezen of je meerdere kostenplaatsen inricht, en hoeveel dan precies. Maar ook hoe je de kostenplaatsen precies noemt, en of je hiërarchische niveau’s tussen kostenplaatsen onderling inricht. Hiermee wordt bedoeld dat een afdeling bijvoorbeeld kan bestaan uit meerdere onderliggende teams.

Welke kostenplaatsen bestaan er?

Zoals je wellicht vermoedt bestaan er meerdere soorten kostenplaatsen:

  1. Hoofdkostenplaats
  2. Zelfstandige kostenplaats
  3. Hulpkostenplaats

Hoofdkostenplaats

De hoofdkostenplaats is een productieve afdeling binnen een bedrijf. Dat betekent dat er kosten worden gemaakt om bijvoorbeeld een product te maken of een dienst te leveren. Maar dat er ook omzet op binnenkomt door de verkoop van deze producten en diensten aan klanten. Kortom, er wordt winst of verlies gemaakt door deze afdeling.

Zelfstandige kostenplaats

Naast de hoofdkostenplaats bestaat er ook een zelfstandige kostenplaats. Hiermee wordt dan een ondersteunende afdeling bedoeld, die diensten verleent aan de hoofdkostenplaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de afdeling financiën of de facilitaire afdeling. Deze ondersteunende afdelingen maken vaak alleen maar kosten.

Meestal worden de kosten die geboekt worden op de zelfstandige kostenplaats verdeeld naar de hoofdkostenplaatsen via een zogenaamde kostenverdeelstaat. Deze kosten zie je vaak in de resultatenrekening terug onder het kopje ‘indirecte kosten’.

Hulpkostenplaats

Tenslotte heb je ook nog een hulpkostenplaats. Dit zijn geen aparte afdelingen, maar zijn wel bepaalde groepen van kosten die verdeeld moeten worden over de verschillende hoofdkostenplaatsen. Een voorbeeld hiervan zijn de kosten voor huisvesting. Als je namelijk meerdere afdelingen binnen het bedrijfspand hebt zitten, dan moeten de kosten voor huisvesting wel verdeeld worden over de hoofdkostenplaatsen om goed het resultaat van de productieve afdelingen te kunnen berekenen.

Het toerekenen en verdelen van deze indirecte kosten naar de hoofdkostenplaatsen wordt ook wel doorbelasten genoemd.

Het kiezen van een boekhoudprogramma

Voor ZZP-ers en kleinere bedrijven waar geen aparte afdelingen bestaan, hoef je geen rekening te houden met de inrichting van de kostenplaatsen in je boekhoudpakket. Echter, als je wel meerdere kostenplaatsen gaat opnemen in je financiële administratie dan moet je zeker op een aantal zaken letten bij het kiezen van een boekhoudprogramma.

Zo is het belangrijk dat je onderscheid kan maken in de verschillende typen kostenplaatsen. Maar ook dat het doorbelasten van indirecte kosten naar de hoofdkostenplaatsen goed en geautomatiseerd wordt ondersteund. Het proces van doorbelasten kan namelijk nogal complex zijn, en er zijn maar weinig boekhoudpakketten die dit goed aankunnen. Ook is het handig als je een hiërarchie kan inrichten van de kostenplaatsen onderling. Dit helpt in het maken van je rapportages, en vergroot je inzichten. Kortom, er zijn nogal wat zaken om rekening mee te houden als je meerdere afdelingen hebt.

 


Weten wanneer er weer een nieuw blog online staat? Laat je email achter en we mailen je direct.