Hulp nodig kiezen boekhoudpakket?

Hulp nodig?

    Start adviestool

    Wat is een rekenverschil?

    Het bijhouden van je boekhouding met alle cijfertjes en facturen is niet altijd even eenvoudig. Er kan altijd wel een verschil ontstaan. Zo kan een verschil worden veroorzaakt door een menselijke rekenfout. Maar een verschil kan ook ontstaan door bijvoorbeeld het afronden van bedragen of door het omzetten van valuta. Deze verschillen moeten in de boekhouding natuurlijk wel worden verwerkt. Dit doe je dan onder de noemer “rekenverschillen”.

    Dus even kort, wat is een rekenverschil?

    Een rekenverschil is een verschil tussen de credit- en debetzijde en wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld het afronden van bedragen of het omzetten van valuta.

    Verschillende soorten rekenverschillen

    Rekenverschillen in je administratie kunnen door verschillende redenen opduiken. De meest voorkomende vorm van rekenverschillen is het afronden van factuurbedragen. Veel ondernemingen ronden de bedragen op hun factuur af op bijvoorbeeld 5 eurocent. Het afronden van bedragen leidt tot rekenverschillen.

    Daarnaast duiken ook regelmatig facturen in andere valuta dan de euro op. De wereld wordt steeds meer een klein dorp en dan zijn buitenlandse valuta geen uitzondering meer. Valuta’s zijn onderhevig aan koerswijzigingen en dit betekent fluctuerende bedragen. Zo kan de koers van een bepaalde valuta bij het ontvangen van de factuur verschillen van de koers op het moment dat je de factuur betaalt. Dit leidt dan tot een rekenverschil. In vele gevallen gaat het om slechts kleine bedragen, maar ze moeten toch als rekenverschillen in je boekhouding worden aangegeven. Je wilt immers in orde zijn met zowel je interne boekhouding als met de Belastingdienst.

    Andere vormen van rekenverschillen kunnen ontstaan door menselijke vergissingen of fouten. Ook kan een programmeerfout in de boekhoudsoftware tot verschillen leiden. Ook kan een verschil ontstaan doordat een klant bijvoorbeeld te veel of te weinig geld overmaakt.

    Rekenverschillen in de praktijk: voorbeeld 1

    Je hebt een factuur van 5000 Dollar ontvangen voor enkele producten die je in Amerika hebt gekocht. Op het moment van het ontvangen van de factuur bedroeg de wisselkoers USD – EU 0,80 euro. Het bedrag van je geboekte factuur in euro bedraagt dus 4000 euro. Op het moment dat je de factuur wilt betalen, is de valutakoers echter gestegen naar 0,85 euro. Zo steeg ook de factuur in euro van 4000 naar 4250 euro. Je hebt hierdoor dus een valutawinst van 250 euro. Deze 250 euro dient afgeboekt te worden als overige baten op de grootboekrekening “Rekenverschillen”. Je zou voor eventuele rekenverschillen veroorzaakt door valutawijzigingen ook een grootboekrekening “Koersverschillen” kunnen gebruiken.

    Rekenverschillen in de praktijk: voorbeeld 2

    Je hebt in een jaar 20 facturen gestuurd waarbij je steeds de afrondingsregel van 5 eurocent hebt toegepast. Hierdoor heb je op het einde van het boekingsjaar een voordeel van 50 eurocent. Deze 50 eurocent boek je uiteindelijk als overige baten op de grootboekrekening “Rekenverschillen”. Zo is je administratie weer in balans en ben je perfect op orde.


    Weten wanneer er weer een nieuw blog online staat? Laat je email achter en we mailen je direct.