Hulp nodig kiezen boekhoudpakket?

Hulp nodig?

    Start adviestool

    Wat is een relatie in boekhouden?

    Een onderneming zonder relaties is als een woestijn zonder zand. Het ene kan niet zonder het andere bestaan. Iedere ondernemer heeft tal van relaties die ervoor zorgen dat de onderneming de benodigde winst binnenhaalt. En daarmee wordt de continuïteit gewaarborgd.

    Type relaties

    Er bestaan verschillende type relaties. Dit zijn onder meer je klanten, je leveranciers, eventuele medewerkers en de boekhouder.

    Elk van deze relaties is belangrijk voor je onderneming. Boekhoudkundig maar ook commercieel is het belangrijk om alle relaties goed in kaart te hebben. Dit biedt namelijk tal van voordelen die de dagelijkse werking en de administratieve rompslomp vereenvoudigen.

    Voordelen van een bijgewerkt relatiebestand

    Een overzicht van alle gegevens van je relaties

    Dankzij een bijgewerkt relatiebestand heb je een duidelijk en correct overzicht van alle gegevens van je relaties. Dit geldt bijvoorbeeld voor de naam van de onderneming, het adres en andere contactgegevens. Maar zeker ook de specifieke kenmerken per type relatie. Denk onder andere aan de betalingscondities of kredietfaciliteiten die je hebt afgesproken per klant.

    Koppelen van je relaties aan je boekhouding

    Je relatiebestand koppelen aan je financiële administratie is zeer nuttig. Zo krijg je meteen een idee hoeveel je afgelopen jaar aan een bepaalde leverancier hebt uitgegeven. Net zoals je in een oogopslag kunt zien welke klant voor de meeste inkomsten en winst zorgde. Voor een gezonde onderneming zijn deze relaties in je boekhouding zeer belangrijk. Of wat dacht je van het koppelen van je relatiebestand aan je agenda-afspraken? Je ziet, er zijn tal van mogelijkheden hoe de integratie van het relatiebestand in de boekhouding jou kunnen helpen.

    Vereenvoudigde correspondentie met je relaties

    Denk hierbij bijvoorbeeld aan de nieuwe marketingcampagne die je graag in bulk naar al je relaties wilt sturen. Een bijgewerkt relatiebestand is dan een grote hulp. Met enkele klikken stuur je jouw marketingcampagne naar je hele relatiebestand. Handig toch!

    Al je relaties direct in je boekhoudpakket

    Het is belangrijk en vooral handig om een goed en bijgewerkt relatiebestand in je boekhouding te hebben. Je wilt daarom weten wie je leveranciers en klanten zijn. Maar ook welke specifieke kenmerken voor deze relaties gelden.

    • Voor je klanten wil je bijvoorbeeld weten naar welk e-mailadres je de verkoopfactuur kan sturen.
    • En voor leveranciers wil je de betalingstermijn bijhouden, zodat je de facturen op tijd kan betalen.

    Je kan zo’n relatiebestand natuurlijk eenvoudig in Excel op je computer bijhouden. Maar het is handiger om dit direct in een professioneel boekhoudprogramma te doen. In het boekhoudpakket kunnen de relatiegegevens dan direct aan de facturatie en debiteurenbeheer worden gekoppeld. Hiermee kan je taken automatiseren en fouten voorkomen.

    In alle boekhoudpakketten die bij ons bekend zijn, kan je relaties beheren. Onderling zijn er echter nogal wat verschillen. Zo kan je in sommige pakketten beperkt onderscheid maken in typen relaties en karakteristieken die je kan instellen per relatie. In de mogelijkheden van een boekhoudprogramma te beperkt zijn rondom relatiebeheer, kan je minder makkelijk je boekhouding doen.

    Om je boekhoudhouding te doen is het belangrijk dat je een goed pakket kiest. De verschillen tussen boekhoudprogramma’s zijn groot en later overstappen is lastig.

    Hulp nodig bij de keuze van een goed boekhoudprogramma?

    • Origoo geeft je gratis advies
    • Het kost je 5 minuten van je tijd
    • En binnen 1 werkdag krijg je een onafhankelijk advies met het beste pakket

    Start advies


    Weten wanneer er weer een nieuw blog online staat? Laat je email achter en we mailen je direct.