Hulp nodig kiezen boekhoudpakket?

Hulp nodig?

  • Gratis advies
  • Binnen 1 werkdag
  • Kost je 5 min.
Start adviestool

Wat is Standard Business Reporting?

Hoe meer standaard, hoe beter. Dat is ons motto als het op aangiftes, administratie en rapportages aankomt. Standaard betekent immers vaak tijdswinst. En als ondernemer draag je hoogstwaarschijnlijk ook de quote ‘time is money’ een warm hart toe. Als we het over standaard aangiftes en rapportages hebben, denken we meteen aan het SBR-formaat. Het SBR-formaat of ook bekend als de SBR-methode is een methode die je helpt om al je financiële gegevens op een standaard wijze vast te leggen. SBR zelf staat voor Standard Business Reporting.

Het SBR-formaat is ontwikkeld door de overheid. Natuurlijk na grondig overleg met verschillende cruciale partners zoals boekhouders, softwareontwikkelaars, banken en andere marktgerelateerde organisaties en ondernemingen. Op deze wijze is een methode ontwikkeld die nu als de standaard voor digitale aanlevering van ondernemingsrapportages en -aangiftes wordt gezien. Hierbij vormt de hele ondernemingsadministratie de basis voor het uiteindelijke opstellen van de nodige rapporten. Dankzij het SBR-formaat worden al deze administratieve gegevens met een simpele muisklik in het benodigde formaat gegoten en naar alle partijen gestuurd. Als ondernemer besteed je dus veel minder tijd en werk aan het handmatig opstellen en doorsturen van aangiftes en rapportages.

Betrouwbaar en veilig verzenden van het SBR-formaat

Betrouwbaar en veilig verzenden van al je administratieve gegevens gebeurt via digitale kanalen zoals Digipoort en de Bancaire Infrastructurele Voorziening. Als ondernemer bereiken je financiële gegevens op deze manier op een efficiënte en veilige manier de overheid en banken. Digipoort en de Bancaire Infrastructurele Voorziening zijn een soort van digitale kanalen of postkantoren. Ze verzorgen de communicatie tussen ondernemingen en instanties en leiden alles in goede banen.

Waarvoor kan je het SBR-formaat gebruiken?

Het SBR-formaat kan onder ander gebruikt worden voor het indienen van:

  • allerlei rapportages en aangiftes bij de Nederlandse Belastingdienst. Denk hierbij aan zaken zoals:
    • de uitstelregeling belastingconsulenten;
    • het wijzigen (of het verzoek tot wijziging) van de voorlopige aanslag vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting;
    • verschillende aangiftes waaronder: btw, loonheffingen, inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, ICP (Opgaaf Intracommunautaire Prestaties);
    • serviceberichten;
    • het wijzigen of aanvragen van toeslagen;
    • het aanvragen voor een verklaring van uitsluitend zakelijk gebruik van je bestelwagen.
  • de jaarrekening bij de KvK (Kamer van Koophandel).
  • kredietrapportages bij tal van banken die zich hebben aangesloten op het SBR-formaat systeem.
  • statistiekopgaven bij het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS).

Het SBR-formaat indienen: de benodigdheden

Wie het SBR-formaat wilt gebruiken om de administratieve rompslomp te vereenvoudigen, heeft niet veel nodig. Een computer, Internet, software die SBR levert of ondersteunt en een PKIoverheid services servercertificaat … that’s it. Dit certificaat vraag je het beste aan in overleg met je softwareleverancier bij een van de officiële certificaatleveranciers. Deze leveranciers vind je terug op de website van Logius.


Weten wanneer er weer een nieuw blog online staat? Laat je email achter en we mailen je direct.