Hulp nodig kiezen boekhoudpakket?

Hulp nodig?

    Start adviestool

    Wat zijn afschrijvingen?

    Afschrijvingen zijn de boekhoudkundige waardeverminderingen van de vaste activa die je hebt aangeschaft voor je bedrijf. Voorbeelden hiervan zijn laptops, bureaus of machines. Deze bedrijfsmiddelen schaf je vaak aan voor een langere periode dan 1 jaar en zijn bedoeld om je diensten of producten te kunnen produceren en leveren.

    Afhankelijk van het type vaste activa zijn er verschillende manieren om afschrijvingen te bepalen. De methode van afschrijven heeft geen effect op de totale afschrijvingen na een bepaalde gebruiksduur, maar wel op de hoogte van afschrijvingen per periode.

    Afschrijvingsmethoden

    Om de hoogte van de afschrijving per bedrijfsmiddel te bepalen, moet je het volgende weten:

    • Aanschafkosten: dit zijn de kosten voor de aanschaf van het bedrijfsmiddel inclusief het gebruiksklaar maken
    • Gebruiksduur: hiermee wordt de verwachte gebruiksperiode bedoeld dat het bedrijfsmiddel voor productie zal worden ingezet
    • Restwaarde: dit is de verwachte restwaarde van het bedrijfsmiddel als de gebruiksduur is verstreken

    Om de afschrijvingen in je boekhouding te kunnen verwerken, bepaal je de afschrijving per periode. Deze is afhankelijk van de afschrijvingsmethode die wordt toegepast. De volgende afschrijvingsmethoden zijn de meest voorkomende.

    Lineair afschrijven

    Stel je koopt een laptop voor € 1100,- die je afschrijft over 5 jaren. Na deze gebruiksduur schat je in dat de restwaarde van je laptop € 100,- bedraagt. Per jaar schrijf je dan de volgende gelijke bedragen af en verwerk je die in je boekhouding.

    Afschrijving per jaar
    Jaar 1
    € 200
    Jaar 2
    € 200
    Jaar 3
    € 200
    Jaar 4
    € 200
    Jaar 5
    € 200
    Totale afschrijvingen
    € 1000

     

    Degressief afschrijven

    Een andere manier is om degressief af te schrijven. Gedurende de looptijd nemen de afschrijvingsbedragen dan steeds verder af. Deze methode pas je toe als de kosten in de beginperiode van het bedrijfsmiddel hoger zijn. Je begint dan de eerste periode met een hoger afschrijvingsbedrag en eindigt in de slotperiode met een lager bedrag. In het voorbeeld van de laptop zouden de afschrijvingen bij degressief afschrijven dan bijvoorbeeld als volgt eruit zien.

    Afschrijving per jaar
    Jaar 1
    € 300
    Jaar 2
    € 250
    Jaar 3
    € 200
    Jaar 4
    € 150
    Jaar 5
    € 100
    Totale afschrijvingen
    € 1000

     

    Progressief afschrijven

    De tegenhanger van degressief afschrijven is progressief afschrijven. In dit geval nemen de afschrijvingsbedragen gedurende de looptijd steeds verder toe. Je begint dan de eerste periode met een lager afschrijvingsbedrag en eindigt in de slotperiode met een hoger bedrag.

    Afschrijving per jaar
    Jaar 1
    € 100
    Jaar 2
    € 150
    Jaar 3
    € 200
    Jaar 4
    € 250
    Jaar 5
    € 300
    Totale afschrijvingen
    € 1000

     

    Willekeurig afschrijven

    En tenslotte kan je eventueel ook willekeurig afschrijven. Je bepaalt dan zelf per periode wat het af te schrijven bedrag is. Dit zou er voor de laptop dan als volgt kunnen uitzien.

    Afschrijving per jaar
    Jaar 1
    € 75
    Jaar 2
    € 125
    Jaar 3
    € 330
    Jaar 4
    € 70
    Jaar 5
    € 400
    Totale afschrijvingen
    € 1000

     

    Je ziet, er zijn vele methoden en vormen waarin je kan afschrijven. Belangrijk is om zelf per activa object vast te stellen welke methode het beste past.

    Afschrijven in je boekhoudsoftware

    Je kan natuurlijk zelf per activa object de afschrijvingen berekenen en inboeken in je boekhouding. Echter, als je meerdere bedrijfsmiddelen hebt waarvoor je wilt gaan afschrijven, is het handig als je boekhoudsoftware je hierbij ondersteunt. Hiervoor zal je boekhoudprogramma een vaste activa module moeten hebben. De software kan je dan ondersteunen bij de volgende zaken:

    • Beheer vaste activa objecten
    • Berekenen van de afschrijvingen en boekwaarde
    • Boeken van de afschrijvingen in de winst- en verliesrekening
    • Boeken van de waarde van het object op de balans

    Er zijn verschillende boekhoudpakketten met een vaste activa module. Overigens zijn er ook vele pakketten zonder zo’n module. Afhankelijk van het boekhoudprogramma bieden ze verschillende afschrijvingsmethoden en ondersteuning bij de boekingen van afschrijvingen en boekwaarden.

    Om je boekhoudhouding te doen is het belangrijk dat je een goed pakket kiest. De verschillen tussen boekhoudprogramma’s zijn groot en later overstappen is lastig.

    Hulp nodig bij de keuze van een goed boekhoudprogramma?

    • Origoo geeft je gratis advies
    • Het kost je 5 minuten van je tijd
    • En binnen 1 werkdag krijg je een onafhankelijk advies met het beste pakket

    Start advies


    Weten wanneer er weer een nieuw blog online staat? Laat je email achter en we mailen je direct.