Hulp nodig kiezen boekhoudpakket?

Hulp nodig?

  • Gratis advies
  • Binnen 1 werkdag
  • Kost je 5 min.
Start adviestool

Wat zijn overlopende posten?

Beginnende ondernemers horen het weleens in Keulen donderen als ze het begrip overlopende posten horen voorbijkomen. Om nog maar te zwijgen over het begrip transitorische posten dat trouwens precies hetzelfde betekent. Maar eigenlijk is de achterliggende definitie vrij eenvoudig. Overlopende posten of transitorische posten zijn namelijk posten die betrekking hebben op transacties die over het huidige boekjaar heen lopen. Dit kunnen zowel inkomende als uitgaande transacties zijn. Of zoals de methode voor Management & Organisatie in Balans het zo mooi omschrijft:

“Transitorische posten zijn balansposten die we gebruiken om een tijdsverschil te overbruggen tussen het moment van boeken van de kosten/betalingen of opbrengsten/ontvangsten.”

Op de jaarrekening zijn deze posten als overlopende activa of overlopende passiva terug te vinden. Zo, nu we het begrip gedefinieerd hebben, is het tijd om na te gaan waarom overlopende posten zo belangrijk zijn binnen de boekhouding. En om het helemaal duidelijk te maken, voegen we er ook nog twee praktijkvoorbeelden aan toe. Aan het einde van de rit zouden transitorische posten dan ook geen geheimen meer voor jou mogen hebben.

Waarom worden transitorische posten in de boekhouding gebruikt?

Alles draait bij transitorische posten om een realistisch en waarheidsgetrouw beeld van de financiële situatie van je onderneming te krijgen. Anders zouden we wel volgens het kasstelsel boeken en gewoon de transactie boeken wanneer de betaling wordt ontvangen. Helaas is dit wettelijk gezien in de meeste gevallen niet toegestaan. Transitorisch boeken is dan ook de oplossing. Onder transitorisch boeken verstaan we het verdelen van de kosten of inkomsten over de periode waarop de kosten betrekking hebben. Dit in plaats van de kosten allemaal te boeken in de maand dat je ze betaalt of ontvangt. Ze allemaal in één maand boeken, geeft namelijk maanden met te hoge en maanden met te lage kosten en dus logischerwijze een fout beeld van je maandelijkse of kwartaalberekeningen. Verdeel en heers… ‘Divide et impera’ zoals Philippus II van Macedonië al in de 4de eeuw voor Christus zei.

Overlopende posten boeken in de praktijk: 2 voorbeelden

Stel, je hebt een leasecontract voor het leasen van enkele apparaten. Er is afgesproken met de leasemaatschappij dat de factuur telkens over een periode van 3 maanden loopt. Zo krijg je de factuur voor het leasen van de apparaten in november 2017, december 2017 en januari 2018 bijvoorbeeld in februari 2018. Bij het maken van je eindberekening, als je enkel rekening houdt met de factuurdatum, zal je dus te veel kosten gaan boeken voor het jaar 2018 en te weinig voor het jaar 2017. Op deze manier kan een verkeerde weerspiegeling van de financiële situatie van een onderneming ontstaan. Netjes verdelen is dus de boodschap.

Een ander voorbeeld is de prijs van een jaarlijks lidmaatschap. Je betaalt hiervoor maandelijks bepaalde kosten via bijvoorbeeld een automatische incasso, maar je krijgt hiervoor maar 1 factuur op het einde of aan het begin van deze periode. Bovendien loopt het lidmaatschap vaak over twee boekjaren heen. In dit geval wordt de btw dus verrekend aan de hand van de factuurdatum, maar lopen de eigenlijke kosten wel over twaalf maanden en dus vaak over twee boekjaren. Transitorisch boeken, is de sleutel.

Mocht het je nog allemaal een beetje duizelen … bekijk dan ook eens het volgende filmpje van Juf Janssen. Een behoorlijk hoog Jip-en-Janneke gehalte maar daardoor wel heel duidelijk.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een boekhoudpakket?

De meeste boekhoudpakketten kunnen over het algemeen goed overweg met het boeken van overlopende posten. Ook het berekenen van de btw-aangifte en het inzichtelijk maken van de openstaande posten (nog te betalen, nog te ontvangen) zijn functionaliteiten die bijna alle boekhoudprogramma’s automatisch voor je doen.

Waar je rekening mee moet houden is vooral als je je boekhouding inricht volgens het kasstelsel. Dit geldt bijvoorbeeld voor marktkoopmannen; heb je ooit een factuur gekregen als je een tros bananen kocht op de markt? Nee toch. Marktkoopmannen voeren hun boekhouding daarom op basis van het kasstelsel en niet het factuurstelsel. Het type stelsel dat je hanteert, heeft effect op je overlopende posten en daarmee de keuze voor je boekhoudpakket.

Hulp nodig bij de keuze van een goed boekhoudprogramma?

  • Origoo geeft je gratis advies
  • Het kost je 5 minuten van je tijd
  • En binnen 1 werkdag krijg je een onafhankelijk advies met het beste pakket

Start advies


Weten wanneer er weer een nieuw blog online staat? Laat je email achter en we mailen je direct.